GO READ

Къде да отидем, какво да научим

Дина Маркова, Боян Арсов и техният театър с послание

Как се прави ангажиран, но независим театър
Тя го забелязва още в първите дни на студентския им живот в НАТФИЗ, когато той избира да се представи пред колегите си с баснята, с която е кандидатствал. Оттогава не спират да работят заедно като творчески тандем, в който обикновено Дина режисира Боян, но в последното им представление – “Аутсайдер”, ролите са обърнати.

“Аутсайдер” е третото представление, което излиза под шапката на Театър ЗОНГ – сдружението, което правят по идея на Дина, за да се занимават с организацията и създаването на независим театър, както разказва Боян.
“Името “ЗОНГ” идва от немски и означава песен; в театъра на Брехт „зонговете“ са песни с послание. Изборът на име е препратка към това, че Театър ЗОНГ има за цел да създаде духовно пространство за социално ангажиран театър с фокус върху важни за съвременния човек, общественозначими теми и проблеми”, разказва Дина Маркова.

Първият им съвместен проект – “Животът е сън” по Калдерон, който заживява нов живот в тяхната интерпретация на антиутопична хорър приказка, им печели две награди Икар, три международни отличия за Боян и пътувания на различни театрални фестивали в страната и чужбина. Можете да го гледате отново на 5 ноември в Театър Азарян.

Второто им начинание е “Отело – гибелта на идеалиста”, който събира мотиви от пиесата на Шекспир с фрагменти от текстове, посветени на войната. Съвсем в духа на експеримента, който започва със сливането на съвременни и класически текстове, е и решението Боян да играе образите и на Отело, и на Яго.

“И в “Животът е сън”, и в “Отело – гибелта на идеалиста” аз работя върху драматургичната версия на текста, а Боян, освен главен актьор, е автор на визуалната среда, в това число и костюмите, и на хореографията и пластическото присъствие на телата на актьорите. Като споменавам актьорите, Театър ЗОНГ не би съществувал без тях, както и без Jeason Brad Lewis, който се присъедини към нашия екип. Той е режисьор на трейлърите ни, на документални епизоди зад кулисите на представленията и с него готвим много нови неща”, казва Дина.

Един от последните експерименти на техния творчески тандем е споменатото вече представление “Аутсайдер”, което се различава доста от нещата, които са правили досега. Най-малкото защото в основата му не лежи класическо произведение, а експериментален текст за театър, създаден от Дина в рамките на една творческа работилница в Театър ЗОНГ. Боян е човекът, който решава, че този текст заслужава да бъде работен още и да не остане просто част от някаква театрална лаборатория, а да се срещне с публиката.

Следващата такава среща е на 13 ноември в Yalta Art Room. А преди това Боян и Дина са тук, за да ни разкажат още малко за себе си във и извън театъра.
-(-)-
Сутринта

БОЯН: Много обичам това време от деня. Когато денят е пред теб и всичко предстои. Усещам чистота в мислите си тогава. И нова енергия. Напоследък (последните години) ставам рано. Преди обичах да спя до късно – и сега го правя понякога, когато съм имал тежко представление например –, но се научих да ставам рано. Правя си кафе и си преглеждам задачите за деня. Седя на терасата или гледам през прозореца. Обичам сутрините в почивните дни. Струват ми се по-дълги. Когато навън не е така шумно, улиците са по-тихи, времето тече по-бавно.

ДИНА: Сутринта е продължение на съня. Най-хубавата сутрин е тази, в която съм нетърпелива за това, което предстои през деня. Сутринта трябва да е предчувствие за нещо или изобщо да я няма. Понякога прескачам сутрините за сметка на нощта, когато компенсирам и довършвам належащите задачи.

Мястото

БОЯН: Като актьор, който твърде много вярва и обича сцената и изкуството на театъра, ще кажа - сцената и пътят дотам - това е любимото ми място. Място, на което съм често, място, което ме кара да бъда на много други места едновременно, което никога не ми омръзва и винаги предлага и разкрива нещо ново и неочаквано.

ДИНА: Всяко едно място става любимо, когато си в добра компания и в добро настроение. За мен е по-важно с кого, отколкото къде. Пътуването е хубаво, ако отместването не е само в пространството и промяна на географските координати. Обичам морето и природата, но ме привличат и големите мегаполиси. Много бих искала да посетя големите театри по света и да гледам театър наживо – в Берлин, Лондон, Париж и разбира се - Ню Йорк. В труден момент бих се скрила в изкуството – в песен, книга или филм, в театрална постановка и разбира се – в себе си.

Вдъхновението

БОЯН: Вдъхновяват ме добрите хора, добрите постъпки, малките специални жестове, страстните разговори за изкуство, пътуванията, думите, словото, образите, играта на актьорите, тишината в театралната зала…

ДИНА: Добрите филми, добрият театър, интересните пиеси, вълнуващата музика – срещата със стойностно изкуство зарежда, както среща с добър приятел, с когото говорите за важни и значими неща, не за злободневните случки.

Умората

БОЯН: Изморява ме еднообразието, битовостта в ежедневието ни, липсата на желание за напредък, липсата на воля.

ДИНА: Когато не срещам разбиране и усещам, че думите ми не достигат до човека отсреща – това ме изморява и отказва да се опитвам да достигна „отвъд“. Когато виждам омаловажаване и профанизиране на нещо, което според мен е натоварено с много по-значим смисъл – също. И най-вече когато някой прави огромни пропуски в работата си, в която би следвало да бъде експерт – това се открива в безкрайните ремонти в София, в парламентарния контрол, в липсата на адекватно отношение към много явни проблеми от страна на Министерство на културата, например казуса с Театър Азарян.
-(-)-
Загубата

БОЯН: Мисля си, че не се страхувам от нея. Всъщност понякога се страхувам. Все още не я познавам добре.

ДИНА: В пиесата „Аутсайдер“ загубата като субективно преживяване е свързана с мига, в който животът спира и персонажите не съумяват да продължат напред. Непреодолимото, непрежалимото е мотор, който може да работи за теб или срещу теб – може да пречи в живота и да помага в изкуството. А всяка грешка/провал е част от процеса на учене.

Свободата

БОЯН: Най-голямата лична свобода намирам в работата си върху конкретния текст, конкретната роля, конкретната задача в онзи конкретен момент на сцената, когато нещата са в твоите ръце. И нищо друго на света някак не е толкова важно точно в този миг. Изкуството на театъра е свобода за мен - възможността и целият механизъм на това да материализираш въображението си в живи форми, живи думи, живи личности с различна природа от твоята, това е нещо наистина специално.

ДИНА: Свободата е преди всичко вътрешно състояние на духа и постоянно трябва да бъде извоювана от себе си – по-важна е свободата „за“ от свободата „от“. Като „артист на свободна практика“, както държавата ни нарича сега, мога да кажа, че съм избрала т.нар. независим театър и не съжалявам за това – свободата сам да избереш какво и с кого да работиш, да търсиш съмишленици и заедно с тях сами да разширявате границите на възможното – подхранва въображението и те мотивира да не се задоволяваш с лесни отговори. В същото време всички по-осъзнато или по-неосъзнато сме затворници на самите себе си. Независимостта от едно те прави зависим от друго, свободата от някого те прави несвободен от друг. Свободата следователно е в избора в кое да я вложиш, от какво да рискуваш да зависиш, на кого да се довериш.

Урокът

БОЯН: Уроците са всеки ден около нас, стига да не затваряме очите си за тях. Някак неволно го правим, отнасяме се небрежно в даден момент или нахално в друг, вместо да се поучим от него. Стремим се да знаем повече, да можем повече, а в следващия момент не знаем нищо, докато си мислим, че знаем и можем всичко. Проблем. “Всяко поколение има шепа големи личности, двама или трима души…”, казва Достоевски. Мисля си, че е важно да търсим такива хора около себе си и да се вслушваме повече в тях.

ДИНА: Да не се взимам твърде насериозно, да не се предоверявам на настроения, мисли и чувства. Опитвам се да разграничавам мимолетното от значимото. Не е лесно, защото обичам да хиперболизирам събитията.

Работата

БОЯН: Обичам да съм зает. Понякога съм много зает и това само ме мотивира да ставам по-добър в нещата, които правя. В работата си обичам да си създавам предизвикателства сам. Това ми се струва важно. Вярвам, че за хората на изкуството удобството, спокойствието и еднообразието не са никак полезни, затова бягам от тях. А понякога, когато няма кой да те предизвика отсреща, предизвикай се сам, състезавай се сам колко по-далеч можеш да стигнеш.

ДИНА: Много ми се иска да балансирам, но неписано правило е, че ангажиментите не идват разпределени във времето – така че спокойно да можеш да свършиш всичко и даже да се насладиш на процеса. Обичайно са на фази и всичко се струпва наведнъж така, че е трудно да се балансира между сън и работа. А в друг момент няма нищо и се чудиш чай ли да пиеш, или да се обесиш, както някога Чехов се е шегувал.
-(-)-
Страхът

БОЯН: Реплика от “Майстора и Маргарита” на Булгаков, която напоследък често ми е в главата: “Измежду всички пороци на света най-големият е страхът”. Чудя се защо понякога хората сме толкова страхливи - да не се провалим, да не се изложим… Мисля, че страховете потискат потенциала и възможностите ни да се развиваме.

ДИНА: Страхът няма защо да се бори. Той сигнализира за опасност, адреналинът подготвя тялото и ума за битка или бягство. Мобилизацията е хубаво нещо, вълнението е хубаво нещо и е добре да го има. Страховете намаляват, когато се приемат такива, каквито са. Докато се бориш с тях или ги отричаш, си в декомпенсация. Разбира се, понякога страхът съумява да ти попречи или поне да те измъчи и да ти отнеме от удоволствието. С повече разбиране и приемане се опитвам да се отнасям към този придружител.

Миналото

БОЯН: Ако сега можех да срещна Боян отпреди 10 години, щях да му кажа, че мястото, на което отива със сигурност ще му хареса и да не бърза прекалено много по пътя, да отделя внимание и на най-малките подробности.

ДИНА: Ако сега мога да срещна Дина отпреди 10 години, няма да ѝ кажа нищо. Има един персонаж, Ривър Сонг – тя би казала: Spoilers…

Благодарността

БОЯН: Тя е за родителите, семейството и учителите ми.
За приятелите. За колегите, с които пътуваме заедно във въображението си и създаваме заедно нови светове!

ДИНА: Благодаря на тези, които без да ни познават, ни гласуват доверие всяка вечер, когато отиват на театър, за да потърсят там нещо извън себе си и да открият по нещо от себе си.

"Аутсайдер" е в Yalta Art Room на 13 ноември от 19:30. Билетите са в мрежата на ePayGO.

Снимка най-горе: "Животът е сън", екип Театър ЗОНГ

Автор: GOREAD

Прочети още


Не пропускайте

ЦАПНАТ В УСТАТА Stand-Up Comedy Show
ЦАПНАТ В УСТАТА Stand-Up Comedy Show
Bingo Symphony Orchestra
Bingo Symphony Orchestra
Фестивален билет Гала в София 28-29 aвгуст 2025
Фестивален билет Гала в София 28-29 aвгуст 2025
ДУЕТ МАНИЯ - 25 години МУЗИКА и СПОМЕНИ
ДУЕТ МАНИЯ - 25 години МУЗИКА и СПОМЕНИ
Горан Брегович и C`est La Vie Show
Горан Брегович и C`est La Vie Show
Хомеопатия за душата с Капитана в София
Хомеопатия за душата с Капитана в София

Грешка. Моля опитайте по-късно или се свържете с оператор в ePay.bg.
Няма статии